Stearinljus+gas

Håkan har ett ljus på bordet som brinner. Han har ett hopprullat pappersrör med en plastpåse fasttejpad. Han blåser in luft i påsen och släpper ut det på ljuset. Sen håller han andan och blåser in luften. Den här gången så slocknade ljuset. Jag tror att det slocknade för att det kom ut för mycket koldioxid på ljuset. När han inte höll andan så fanns det syre i luften.

Labb med stärkelse

Uppgift: Håkan hade förberätt med att lägga fram makaroner, skinka, lök, messmör, potatis och äpple. Vi skulle lägga löken och det i varsitt provrör och tillsätta lite vatten och sedan värma på en värmeplatta. (Man fick bara välja fyra saker.) När det var varmt så skulle man tillsätta jod för att se om det var stärkelse. Om det blev blått så var det stärkelse, men om det blev någon annan fär så var det inte stärkelse.

Genomförande: Vår grupp valde att annvända en makaron, en bit lök, en bit äpple och en bit potatis. Vi la makaronerna och det i var sitt provrör och tog en bägare med vatten som vi satte alla provrör i. Det var lite vatten i provrören också. Bägaren ställde vi på en värmeplatta. När vattnet började koka satte vi i alla provrör i en bägare med kallt vatten. vi tallsatte två droppar jod och kollade om det ändrade fär det hände inget så visatte dom på värmeplattan igen. När vattnet kokade tog vi av provrören och testade igen ,fast vi tog mer jod denna gång. Nu visade det resultat...

Resultat: Makaronen blev blå, potatisn vart svagt blå, lök biten vart orange och äpplet med.

Slutsats: Makaroner innerhåller stärkelse, Potatis innerhåller lite stärkelse, Äpple innerhåller inte stärkelse och inte lök heller

2010-05-19

urdjur

Redskap: gammalt vatten som urjuren bor i mikroskop och en glasskiva där man lägger vattnet.

jag kollade och såg att det rörde sig pytte små prickar, det såg ut som små bublor.

Dem äter baterierna i vattnet  och dem andas syre. Syret kommer från ytan och finns löst i vattnet.

uppgift 5

Ansgar vill få högre betyg än Styrbjörn och gör sitt experiment på detta sätt:

A: 3 gräslöksfrön, 0,5 dl jord, 0 ml vatten med gödningsmedel enligt receptet, tillgång till solljus och luft.
B: 3 gräslöksfrön, 1 dl jord, 0 ml vatten med gödningsmedel enligt receptet, tillgång till solljus och luft.
C: 3 gräslöksfrön, 0,5 dl jord, 20 ml vatten med gödningsmedel enligt receptet, tillgång till solljus och luft.
D: 3 gräslöksfrön, 1 dl jord, 20 ml vatten med gödningsmedel enligt receptet, tillgång till solljus och luft.
E: 3 gräslöksfrön, 0,5 dl jord, 40 ml vatten med gödningsmedel enligt receptet, tillgång till solljus och luft.
F: 3 gräslöksfrön, 1 dl jord, 40 ml vatten med gödningsmedel enligt receptet, tillgång till solljus och luft.

Vad finns det för fördelar och nackdelar med Ansgars experiment?

Jag tycker att det är bra att han varierar både vatten och jord i ett och samma expriment, men jag tycker att han inte behövde ha den utan vatten.


uppgift 4

Styrbjörn sätter igång ett experiment med sex plantor följande experiment:

A: 3 gräslöksfrön, 1 dl jord, 0 ml vatten med gödningsmedel enligt receptet, tillgång till solljus och luft.
B: 3 gräslöksfrön, 1 dl jord, 10 ml vatten med gödningsmedel enligt receptet, tillgång till solljus och luft.
C: 3 gräslöksfrön, 1 dl jord, 20 ml vatten med gödningsmedel enligt receptet, tillgång till solljus och luft.
D: 3 gräslöksfrön, 1 dl jord, 30 ml vatten med gödningsmedel enligt receptet, tillgång till solljus och luft.
E: 3 gräslöksfrön, 1 dl jord, 40 ml vatten med gödningsmedel enligt receptet, tillgång till solljus och luft.
F: 3 gräslöksfrön, 1 dl jord, 50 ml vatten med gödningsmedel enligt receptet, tillgång till solljus och luft.
G: 3 gräslöksfrön, 1 dl jord, 60 ml vatten med gödningsmedel enligt receptet, tillgång till solljus och luft.

Vilken fråga vill Styrbjörn få svar på med sitt ambitiösa experiment?

Hur tror du resultatet blir?

Jag tror att styrbjörn vill veta om det växer snabbare med mycket eller lite vatten.

Jag tror att D växer snabbast och att A och G växer sämst.


uppgift 3

Ulla, Gun och Pernilla gör följande experiment:

Ulla: 5 gräslöksfrön, 2 dl jord, 60 ml vatten med gödningsmedel.
Gun: 3 gräslöksfrön, 1 dl jord, 60 ml vatten med gödningsmedel.
Pernilla: 1 krassefrö, 0,5 dl jord, 10 ml vatten med gödningsmedel.

Det visar sig att det växer bäst för Ulla. vad har de visat med detta?

Det är för att ulla har mest frön, jord och är en av de som har mest vatten.



uppgift 2

Vad är dåliggt med exprimentet?

Ulf, Ulrik och Urban gör så här:

Ulf: 3 gräslöksfrön, 2 dl jord, 30 ml vatten med gödningsmedel, mycket solljus.
Ulrik: 3 gräslöksfrön, 1 dl jord, 60 ml vatten med gödningsmedel, en del solljus ibland.
Urban: 1 krassefrö, 1 dl jord, 30 ml vatten med gödningsmedel,inget solljus.

De hade olika föruttsättningar. en hade 2dl jord medan de andra hade 1dl. två st. hade gräslöksfrön, och en hade krassefrön.

uppgift 1

1. vad mätte de? det var hur hög gräslöken var.

2. vad ändras under exprimentet?  De andvänder olika mycket jord i varje kruka.

3. Vad hålls lika under exprimentet?  Hur många frön, vatten och gödlingsmedel.

4. Hur mycket gräslöken växer beroende på hur mycket jord de andvänder.

5. jag tycker själv att det inte är ett så bra expriment. Man kunnde hellre variera hur mycket vatten man har.

RSS 2.0